Het is zover. De Dag van de Leraar. Alleen zijn de leerkrachten vandaag de grote afwezigen. Ze stralen vandaag niet op het schoolplein. Nee, ze staken op het Zuiderhof. Massaal! Samen zijn ze sterk. Ik geef ze groot gelijk. Laat ze hun eigen “feestje” maar bouwen daar in Den Haag! Staken ze bij jullie op school ook?
De leraren zijn het zat. Ze willen meer salaris en erkenning. Dat snap ik. Zij staan dag in, dag uit voor onze koters klaar. Daar mag best wat tegenover staan. De hele dag doet de leerkracht zijn of haar uiterste best om de kinderen weer nieuwe lesstof bij te brengen. En dan ook nog bij ieder kind op het eigen niveau. Want Pieter heeft dyslexie, Daan heeft moeite met rekenen en Sofietje blinkt uit in alles.
Zoen en zoef
Iets over acht ‘s ochtends huppelen de eerste kinderen al het schoolplein op. Een vlugge kus aan het hek, want veel ouders gaan snel door naar het werk. Terwijl wij bijpraten met collega’s bij de koffieautomaat, staan de leerkrachten mopperende ouders te woord, sussen zij verdrietige nieuwelingen en luisteren ze naar de enthousiaste verhalen van kakelende koters. En dat allemaal tegelijk. Hun kopje koffie is inmiddels koud. Wij zijn ondertussen helemaal bijgepraat over de uitslag van Heel Holland Bakt en weten wie er is afgevallen bij Expeditie Robinson. Het heerlijk bakkie koffie is warm opgedronken, een tweede gaat mee naar de werkplek.
Lunchen! Kantine of klaslokaal?
Een werkochtend vliegt voorbij. Veel werk is verzet en al snel is het lunchtijd. Gezellig samen met collega’s in de kantine een boterham eten. Even ontspannen. Bij leerkrachten gaat dat lunchen toch echt wat anders. Zij eten samen met de kinderen. Gewoon, in het klaslokaal. Uit de broodtrommel. Niet gezamenlijk met collega’s, een momentje afschakelen. Nee, nee, want wij wilden een continurooster. O zo makkelijk.
Om half 3 staan we weer aan school of om half zes bij de kinderopvang. We sluiten onze hartjes in de armen. De kinderen vertellen enthousiast wat ze gedaan en geleerd hebben. Leerkrachten werken dan nog door. De klas klaarmaken voor de volgende dag, toetsen nakijken, gesprekken voorbereiden en nog even extra oefeningen opstellen voor Daan. Hij heeft nog steeds moeite met rekenen.
De ervaren meester en jonge juf
Als er ’s avonds een mooie halve maan aan de hemel staat, legt mijn jongste enthousiast uit hoe dat kan en wanneer het nieuwe maan wordt. Ook weet hij precies te vertellen waarom er nu maar weinig sterren de maan vergezellen. Lichtelijk verbaasd vraag ik hem hoe hij aan deze wijsheid komt.
“Nou mam,” vertelt hij trots, “mijn meester kan zulke mooie verhalen vertellen. Hij weet heel veel van de natuur en daar vertelt hij dan over.” Ik smelt. Hoe fijn is dit. Hij leert zoveel op school, en op een leuke manier! Dit gun je ieder kind!
Het is dan ook een leraar met veel ervaring. In tegenstelling tot de leerkracht van onze oudste. Daar staat een jonge juf voor de klas. Een knappe ook. Dat vinden de meiden in de klas helemaal prachtig. (Ook de papa’s vinden dit trouwens een leuke bijkomstigheid.) Ook al is ze jong, ze heeft veel kennis, past nieuwe methodes toe en weet de kinderen te motiveren. Huiswerk maken wordt een gewoonte en Engels hun tweede taal.
Wat maakt ons sterk, teamwerk!
Of het nu de ervaren leraar of de jonge lerares is, ze zijn allebei enorm gedreven. Zij brengen de kinderen niet alleen de reguliere lesstof bij. Ze leren onze kinderen ook op zichzelf te vertrouwen, ervaringen te delen en samen te werken. Met klasgenootjes, schoolgenootjes en met de leerkrachten.
Samen willen we het allerbeste voor de kinderen. En laat het beste nu op de basisschool beginnen. BASISschool! Het woord zegt het al. Hier wordt de basis gelegd. Van een goede basis heeft je kind een leven lang plezier. En nu gaan ze staken in het basisonderwijs en zijn ze er een dagje niet voor onze kinderen. Heb jij als ouder zelf vrij genomen of gaan de kinderen naar de opvang?
Liefde in de broodtrommel
Doordat die leraren er alle andere dagen wel altijd zijn, kunnen wij werken. Geld verdienen om onze kinderen een goed belegde boterham mee te geven naar school. Daarom van ons alleen maar liefde voor alle leerkrachten in het basisonderwijs. Het volgende hartje in de broodtrommel van de kinderen is dus ook een beetje voor alle leerkrachten. Een hart onder de riem!
De Dag van de Leraar is dit jaar dus de dag van de staking. Geen cadeautje voor de juf of meester in de klas, maar een manifest in Den Haag. Hopelijk helpt het. Al denk ik dat de leraren eerst een lesje samenwerking moeten geven aan het -nog steeds- demissionair kabinet…
Geef een reactie